Kuvat & Historiikki & Rosterit

Pirteä keski-ikäinen

Voima-Kissojen nuoruusvuodet alovat takana, vauhdikas keski-ikä on meneillään.  Kriisistä ei tietoakaan. Keväällä juhlimme 30v toimintaamme ja totta lai järjeslimme 30v juhlaturnauksen.

Lähialueen, lähinnä Kaukasten Voiman ja Kiekko-Kissojen entiset pelurit, perustivat hyvinkääläisen veteraanikiekkoon keskittyvän seuran kokouksessaan 4. huhtikuuta 1986.  Edesmenneen STS-Pankin kerhohuoneelle kokoontui runsaasti innokasta väkeä, olihan Hyvinkäälle juuri avattu uusi jäähalli.  Vuosikaudet avoimen taivaan alla, tuulessa ja tuiskussa, kiekkoilleet pelurit näkivät uuden kevään koittaneen vielä aktiiviuran jälkeen.    Pääsee vielä pelaamaan lätkää oikein katon alle, omalla paikkakunnalla.  Pelaajien taustat huomioon ottaen ei ollut yllätys, että nimeksi päätettiin sopuisasti Voima-Kissat.

Seuran ensimmäisenä puheenjohtajaksi valittiin Raimo Lepistö, sihteeriksi Jarmo Pöllänen.  Rami toimi tehtävässään joitakin vuosia, jonka jälkeen puikkoihin tarttui nykyinen puheenjohtaja Heikki Wejberg.  Jarmo ”Pörmö” Pöllänen toimi seuran puuhakkaana sihteerinä 2015 asti..  Hatunnosto kaikille herroille!

Ensimmäisen johtokunnan muodostivat Sakari Korte, Reijo Seppä, Krister Tallberg ja Tapio Koski-Sipilä. Heistä Sakke hakee edelleen vauhtia oman maalin takaa vauhdikkaisiin nousuihin, Tapsa raataa kaukalossa lonkkakivuista välittämättä tuttuun tyyliinsä ja hoitaa seuran juoksevat asiat vuosien rutiinilla.  Tapsa istuu myös FOHA:n hallitutuksessa.  Reka löi hokkarit naulaan jo vuosia sitten, Krisse siirtyi taivaallisiin kaukaloihin vuosituhannen alussa.

Ensimmäisellä kaudella 86-87 Kissat pelasivat 26 ottelua.  Uudenmaan aluemestaruus tuli puhtaalla pelillä, tosin joukkueita ei ollut mukana kuin neljä. Kova kilpakumppani, Porvoon Toldboys, jäi sillä kertaa niukasti kakkoseksi.  Ensimmäinen vierasturnaus pelattiin syyskuussa 1986 Laitilan tekojäällä.  Iki-Kukkojen ”Munaturnauksessa” taisteltiin komeasti hopeaa, Pursiaisten Tenho oli tihkusateessa niukasti parempi.  Kauden aikana kävimme turnauksissa myös Imatralla sekä Hämeenlinnassa.

Ensimmäinen kotiturnaus oli vuorossa keväällä -87.  Huhtikuun 4.-5. pelattu Tulppaaniturnaus onnistui vallan mainiosti, saimme runsaasti kiitosta järjestelyistä.  Sama linja on jatkunut läpi pelivuosien, viimeksi Hyvinkäällä pelattu 55-vuotisten FOHA CUP onnistui myös hienosti.  Tuon ensimmäisen kotiturnauksemme komea voittopokaali matkasi muuten Laitalan Iki-Kukkojen matkaan. Iki-Kukot olivat silloin juonikkaassa vireessä. Nyt kävimme puoilestamme idässä ja toimme mukanamme komean voittopytyn Lappeenrannan turnauksesta.

Turnauksen yhteydessä järjestimme myös illanvieton Rantasipissa.  Naukujaiset juonsi Raimo ”Höyry” Häyrinen ja solistina hääri Kai ”Kuju” Hyttinen.  Pidettiin arpajaiset ja Höyryn vetämänä huutokauppa.  Näin oli myös tämänlaatuinen viihdytystoiminta saatu käyntiin.

Ensimmäisen kauden 86-87 kauden päätöstilaisuus pidettiin Purolan Aitassa.  Siellä jaettiin tänäkin päivänä kierrossa olevat palkinnot.  Hienoa, että perinne on säilynyt.  Kauden Kollina palkittiin Markku ”Jankko” Korhonen, Tehokattina  vikkelä luistelija Jarmo ”Jarkki” Riomaa ja Taistelijana ketterä maalivahti Tuomo ”Tuope” Rautiainen.

Näin oli veraanikiekkotoiminta Hyvinkäällä saatu käyntiin.  Alkamassa on seuran historian 24. harrastuskausi, toiminta jatkuu edelleen vilkkaana.  Harjoituksissa käy hyvin väkeä, pelaajia riittää peleihin joita käydään monessa ikäluokassa nuoremmista 35- vuotiaista aina 60-vuotisten mittelöihin.

Seuran historian ensimmäinen joukkueen kaudella 86-87 muodostivat seuraavat pelurit ja toimihenkilöt:

Maalivahdit:

Tuomo ”Tuope” Rautianen, Veikko ”Mukke” Lainpelto, Antti ”Kallu” Koljonen

Kenttäpelaajat:

Reijo ”Reka” Seppä, Sakari ”Sakke” Korte, Jouko ”Jokke” Öystilä, Markku ”Jankko” Korhonen, Eino ”Nakki” Niiranen, Pekka ”Peksi” Pehu, Eino ”Kalevi” Pöllänen, Markku ”Make” Häkkinen, Krister ”Krisse” Tallberg, Antti ”Ana” Ravi, Risto ”Kokki” Korhonen, Tapio ”Sipsu” Koski-Sipilä, Heikki ”Huju” Wejberg, Klaus ”Klasu” Latvala, Pertti ”Pepe” Mähönen, Keijo ”Kieke” Laine, Jarmo ”Jarkki” Riomaa, Feyzi Samarhan, Pentti ”Piutu” Hakamäki, Ossi ”Kymppi” Kataja, Risto ”Riku” Sten, Erik ”Ede” Uotila.

Joukkeen johto:

Raimo ”Rami” Lepistö, Jarmo ”Pörmö” Pöllänen, Taisto ”Tate” Hyvärinen, Erkki ”Eki” Tereska, Arto ”Konna” Kontio.

Voima-Kissat ovat olleet aina innokkaita matkaajia, turnauksiin on riittänyt hyvin pelureita ja taustavoimia.  Kotimaa on koluttu melko tarkkaan, ulkomaillakin on käyty useammankin kerran.  Ensimmäinen ulkomaan turnaus oli v. 88, jolloin veteraanien MM-kisat käytiin silloisen Länsi-Saksan Munchenissä. Siellä jäätiin hopealla, joka ei kuitenkaan ollut mikään häppee vaan erinomainen suoritus.  Matkalaukkuun tuli ensimmäinen veteraaniturnaustarra, sen jälkeen siihen on lisätty tarrat ainakin Neuvostoliitosta, Virosta, Latviasta, Tsekeistä, Unkarista, Saksasta, Ruotsista, USA:sta ja Kanadasta.

Jäsensivut ovat ainoastaan seuran jäsenille tarkoitettu alue, jonne jäsenet voivat kirjautua omalla käyttäjätunnuksellaan. Jäsensivuilla voidaan esimerkiksi jakaa tiedostoja tiedosto-osion avulla, käydä keskustelua keskustelupalstan kautta sekä kerätä seuran jäsenten mielipiteitä käyttämällä pikakyselyä.

Risto Sten
Tapio Koski-Sipilä
Markku "Mansu" Mansikkamäki
Jorma "Jorkka" Järviö
Pertti "Pepe" Mähönen
Kalervo "Fredi" Frestadius
Feizy Samarhan
Sakari "Sakke" Korte
Martti Hirvonen
Antti "Kallu" Koljonen
Eino Niiranen
Risto "Kokki" Korhonen
Keijo "Kieke" Laine
Heikki "Huju" Wejberg, seuran pj.
Yrjö "Ykä" Saarela
Ari Hollström